Μια πρόταση για τη λειτουργική διαρρύθμιση του Pet Shop

GJ8Y9888Οι αρχιτέκτονες Ελένη Κοκκινάκη και Βασίλης Αραπίδης προτείνουν μια διαμόρφωση του εσωτερικού ενός pet shop, η οποία βασίζεται σε μονάδες κυκλικού σχήματος που οργανώνουν καλύτερα τη λειτουργία του καταστήματος.

Η προσέγγισή μας εστιάζει στον τρόπο λειτουργίας, οργάνωσης και έκθεσης των ζώων μέσα σε ένα pet shop, καθώς και των υπόλοιπων προϊόντων που τα ακολουθούν.
Στα περισσότερα pet shops της χώρας μας, επικρατεί μια ενιαία αντιμετώπιση στη διαχείρισή τους, χωρίς να υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα στα διαφορετικά είδη ζώων αλλά και ανάμεσα στα έμψυχα και τα άψυχα, δηλαδή στα ζώα και στα υπόλοιπα προϊόντα που βρίσκει κανείς μέσα σε ένα κατάστημα. Επειδή η πρότασή μας δεν ξεκινά από αισθητικά κριτήρια αλλά κυρίως μελετά τη λειτουργικότητα του αποτελέσματος, είναι σημαντικό να διακρίνουμε από την αρχή, ότι υπάρχουν δύο είδη πελατών που μπαίνουν σε ένα pet shop: υπάρχουν αυτοί που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν ένα κατοικίδιο ζώο, και υπάρχουν αυτοί που ήδη έχουν κατοικίδιο και απλώς επισκέπτονται το κατάστημα για να προμηθευτούν τις τροφές ή τα αξεσουάρ που χρειάζονται. Η πρώτη κατηγορία πελατών θα μπει στο κατάστημα με διάθεση να ενημερωθεί και σχεδόν πάντα θα παραμείνει πολύ περισσότερο χρόνο, ενώ η δεύτερη κατηγορία ξέρει τί θέλει και συνήθως μένει στο κατάστημα όσο το δυνατόν λιγότερο. Στα περισσότερα pet shops όμως, και οι δύο αυτές κατηγορίες πελατών αντιμετωπίζονται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, αφού οι χώροι του καταστήματος είναι ενιαίοι, με ίδιο φωτισμό, ίδια χρώματα, ίδια ράφια και με ελάχιστη προσοχή στη λειτουργική διευθέτηση του χώρου ώστε να διευκολύνει τους πελάτες. Πολλά καταστήματα στήνονται με διαδρόμους και ίδια ράφια σούπερ μάρκετ, δημιουργώντας ένα περιβάλλον που κουράζει τον πελάτη, ενώ σίγουρα δεν είναι το ιδανικό για τα ζώα που φιλοξενούνται στο χώρο, από άποψης ενόχλησης, φωτισμού και θορύβου.
Η πρότασή μας ξεκινά από την προσπάθεια για σαφή διάκριση των ορίων μεταξύ των διαφορετικών κατηγοριών ζώων και τη συσχέτισή τους με τα αντίστοιχα προϊόντα. Προτείνουμε τη δημιουργία μονάδων κυκλικού σχήματος, οι οποίες θα συγκεντρώνουν τις προθήκες των ζώων στην εσωτερική τους πλευρά, ενώ τα σχετικά προϊόντα (τροφές, αξεσουάρ κλπ) καλύπτουν όλη την εξωτερική πλευρά της αντίστοιχης μονάδας. Για παράδειγμα, στη μονάδα που είναι αφιερωμένη στα σκυλιά, τα κουτάβια που διατίθενται προς πώληση βρίσκονται στο εσωτερικό μέρος, προστατευμένα από την ενόχληση των υπολοίπων πελατών, ενώ οι σκυλοτροφές, τα περιλαίμια, τα λουριά και οποιοδήποτε άλλο σχετικό είδος βρίσκεται στην εξωτερική πλευρά της κυκλικής μονάδας. Με τον τρόπο αυτό, ο πελάτης που ενδιαφέρεται να αποκτήσει ένα σκυλάκι, μπορεί να παρατηρήσει τα ζώα με ηρεμία και απομονωμένος από την υπόλοιπη κίνηση του καταστήματος, ενώ ο πελάτης που μπαίνει για δύο λεπτά και θέλει να αγοράσει μια τροφή, φτάνει μόνο μέχρι την εξωτερική πλευρά οπότε εξυπηρετείται ταχύτερα και χωρίς να ενοχλεί ή ενοχλείται από το υπόλοιπο κατάστημα.
Επίσης, η διάταξη αυτή με τις μονάδες κυκλικού σχήματος δίνει και δυνατότητες για εναλλακτική διαχείριση του φωτισμού, περιορίζοντας τα επίπεδα στο εσωτερικό ανάλογα με τις ανάγκες και τον βιολογικό ρυθμό των ζώων, χωρίς να χρειάζεται να σκοτεινιάσει και το υπόλοιπο κατάστημα.
Οι διαφορετικές μονάδες είναι διακριτές μεταξύ τους με τη χρήση διαφορετικών χρωμάτων, με οποιονδήποτε διαχωρισμό ή ομαδοποίηση επιλέξει ο ιδιοκτήτης του καταστήματος, ανάλογα και με τον διαθέσιμο χώρο. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να υπάρχει χρωματικός διαχωρισμός για τα ζώα της γης, του νερού και του αέρα, ή οποιαδήποτε άλλη ομαδοποίηση ταιριάζει στο συγκεκριμένο κατάστημα.

Για την υλοποίηση της πρότασης, υπάρχουν διάφορες επιλογές από κατασκευαστικής άποψης. Το πιο εύκολο υλικό είναι η γυψοσανίδα, όπου ένα κυκλικό πέτασμα δημιουργείται στη σωστή θέση στο χώρο, με ράφια στην εξωτερική πλευρά και βάσεις για τις προθήκες των ζώων στο εσωτερικό.
Μία άλλη πιο σύνθετη λύση θα ήταν η χρήση κινητών κατασκευών που μπορούν να μεταβάλλουν το μέγεθός τους (δηλαδή το μέγεθος του κύκλου που δημιουργούν) ανάλογα με τις μεταβαλλόμενες ανάγκες του καταστήματος και τις πιθανές εποχικές διαφοροποιήσεις.