Email marketing: Bελτιώστε το CTA σας!

Μια επιτυχημένη καμπάνια email marketing ολοκληρώνεται με ένα σωστά σχεδιασμένο CTA το οποίο να προκαλεί όσο το δυνατόν περισσότερους επισκέπτες να κλικάρουν, όπως μας εξηγεί ο σύμβουλος online marketing Γιώργος Λελούδας.

Το ηλεκτρονικό marketing (είτε μέσω email είτε μέσω online newsletter ή ιστοσελίδας) είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο ανάπτυξης και διεύρυνσης της πελατειακής μας βάσης, για το οποίο έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν κάποιες στρατηγικές βελτίωσης της αποδοτικότητάς του. Όμως, μια σημαντική λεπτομέρεια που αξίζει ιδιαίτερης αναφοράς, είναι και ο σωστός σχεδιασμός του τελικού CTA. Με τα αρχικά των λέξεων Call-To-Action, εννοούμε την τελική δράση που θα θέλαμε να αναλάβει ο αποδέκτης του μηνύματός μας ή ο επισκέπτης της ιστοσελίδας μας, είτε για να παραγγείλει κάποιο προϊόν ή υπηρεσία, είτε για να εγγραφεί σε κάποιο newsletter ή να εγγραφεί ως μέλος στη σελίδα μας. Το CTA είναι αυτό ακριβώς το τελικό “κλικ” που πρέπει να κάνει ο επισκέπτης μας προκειμένου να πάρουμε από αυτόν αυτό που θέλουμε, σε αντίθεση με αυτόν που απλώς διαβάζει το μήνυμα αλλά απλώς αποφασίζει να φύγει από τη σελίδα χωρίς να κάνει εγγραφή ή αγορά.

Ας πάμε να δούμε, όμως, κάποιες οδηγίες για καλύτερα CTA, σημειώνοντας βέβαια ότι χρησιμοποιώντας κάποιες γενικές κατευθύνσεις, ο καθένας πρέπει να κάνει την προσαρμογή στις δικές του ανάγκες και στη δική του πελατεία και αγορά-άλλωστε, ανοίγουμε μια παρένθεση για να υπενθυμίσουμε ότι ένα από τα πιό ισχυρά εργαλεία του email marketing είναι η δυνατότητα να κάνεις δωρεάν πραγματικές δοκιμές στο δικό σου κοινό, χρησιμοποιώντας Α-Β testing. Εάν, για παράδειγμα, έχεις καταλήξει σε δύο τελικές ιδέες και δυσκολεύεσαι να αποφασίσεις, στέλνεις ένα μήνυμα σε 100 από τους αποδέκτες σου με τη μια ιδέα και σε άλλους 100 με την άλλη ιδέα. Έτσι, χωρίς κόστος ούτε σε χρήμα ούτε σε χρόνο, μπορείς να μετρήσεις στην πράξη την ανταπόκριση καθεμιάς από τις δύο διαφορετικές ιδέες που είχες (είτε στο κείμενο, είτε στην προσφορά, είτε στο ίδιο το design του CTA είτε σε ο,τιδήποτε άλλο) στους 100 δοκιμαστικούς παραλήπτες κάθε ιδέας, έτσι ώστε να επιλέξεις την πιό αποδοτική από τις δύο ιδέες για όλη την υπόλοιπη λίστα αποδεκτών.

  1. Να είναι μεγάλο και ευδιάκριτο

Η πρώτη επισήμανση είναι καθαρά γραφιστική: ανεξαρτήτως κειμένου ή περιεχομένου, είναι σημαντικό να είναι πολύ ευδιάκριτο το κουμπί που πρέπει να κλικάρει ο επισκέπτης μας. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα: ικανό μέγεθος αλλά και κοντράστ χρωματικό. Δεν πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το ίδιο χρώμα με το φόντο, ούτε και πρέπει να έχουμε ανησυχίες ότι δεν είναι όμορφο και “βγάζει μάτι”-αυτό ακριβώς θέλουμε! Ας είναι όλη η υπόλοιπη σελίδα μας προσεκτικά σχεδιασμένη, με απαλά παλ χρώματα και κομψές γραμματοσειρές. Όμως το CTA πρέπει να φαίνεται, ειδικά μάλιστα στη μικρή οθόνη του κινητού που όλο και περισσότεροι χρήστες θα χρησιμοποιήσουν πλέον αντί για μεγάλο υπολογιστή.

  1. Το CTA να είναι πάνω-πάνω

Όσο κι αν φαίνεται πιό λογικό να αναπτύξει κανείς με μια λογική σειρά την παρουσίαση της υπηρεσίας του ή του προϊόντος του ώστε να φτάσει στο τέλος του μηνύματος για να γράψει “αν σας άρεσαν όλα τα παραπάνω, πατήστε κλικ εδώ”, στην πραγματικότητα είναι διαπιστωμένα πιό αποδοτικό να βάζουμε το CTA πάνω-πάνω, στην αρχή του μηνύματος, εκεί που είναι σίγουρο ότι όλοι θα το δούν. Αρκετοί από τους αποδέκτες ενός μηνύματος ή τους επισκέπτες μιας σελίδας, είναι πιθανόν να βαρεθούν να διαβάσουν μέχρι το τέλος, ειδικά αν πρέπει να σκρολάρουν από το κινητό τους σε κάποιο σημείο χωρίς τέλεια σύνδεση.

  1. Καλύτερα ξεκάθαρο παρά έξυπνο

Πολλές φορές, στην προσπάθειά μας να σκεφτούμε κάποια “εξυπνάδα” ώστε να πρωτοτυπήσουμε, παρασυρόμαστε σε CTA που δεν είναι αρκετά ξεκάθαρο και σαφές. Για παράδειγμα, αν φτιάξουμε ένα κουμπί που να γράφει “Ψαρώσατε από την ομορφιά μας; Έχουμε κι άλλα πιό μέσα!” μπορεί να μοιάζουμε πιό μοντέρνοι και πρωτότυποι, όμως στην πράξη θα προκαλέσουμε πολύ λιγότερα κλικ από το να φτιάξουμε ένα πολύ ξεκάθαρο και σαφές κουμπί που να γράφει “Πατήστε εδώ για το αναλυτικό demo”. Καλή η εξυπνάδα και η πρωτοτυπία, όμως ειδικά για το CTA καλό είναι να θυμόμαστε ότι όσο πιό ξεκάθαρο το μήνυμα, τόσο περισσότερα τα κλικ.

  1. Να δημιουργεί κάποια χρονική πίεση

Είναι πάντα χρήσιμο να δημιουργούμε κάποια χρονική πίεση στον αποδέκτη του μηνύματός μας, είτε μέσω προσφορών συγκεριμένης διάρκειας, π.χ. “προσφορά της ημέρας” είτε μέσω έμμεσων τρόπων πίεσης, π.χ. “εγγραφείτε μέχρι το τέλος του μήνα για να λάβετε κατά προτεραιότητα τη λίστα με τις προσφορές της εκκαθάρισης του περυσινού στοκ”, ή ακόμα “παρατηρήσαμε ότι δεν έχετε κάνει χρήση του λογαριασμού σας τον τελευταίο καιρό, παρακαλούμε επιβεβαιώστε το ενδιαφέρον σας μέσα στις επόμενες πέντε ημέρες προκειμένου να μην χάσετε τους εκπτωτικούς πόντους που ήδη έχετε μαζέψει”. Απλώς, η διατύπωση πρέπει να είναι τέτοια που να δημιουργεί πίεση με ευγενικό τρόπο χωρίς να εκβιάζει.

  1. Να απευθύνεται στο άγχος του πελάτη

Εάν ο πελάτης φοβάται ότι θα συμπληρώσει τα στοιχεία του και έπειτα θα τον ζαλίζουμε κάθε μέρα με ενοχλητικά μηνύματα, ας απευθυνθούμε ακριβώς σε αυτό το άγχος του με υποσημείωση μέσα στο CTA, π.χ. “Ή βάση μας όλο και μεγαλώνει, κάθε μέρα γράφονται καινούρια μέλη! Μπορείτε πάντοτε να διαγραφείτε με ένα κλικ, όμως δεν θα το κάνετε γιατί δεν είμαστε ενοχλητικοί! Σας υποσχόμαστε ότι δεν θα δώσουμε πουθενά τα στοιχεία σας και ότι δεν θα σας στέλνουμε παραπάνω από τρία μηνύματα κάθε μήνα!” Ένα λινκ που να οδηγεί στους πλήρεις όρους διαχείρισης προσωπικών δεδομένων είναι απαραίτητο, όμως δεν είναι αρκετό: πρέπει το μήνυμα να είναι πολύ ξεκάθαρο: γραφτείτε άφοβα, δεν είμαστε ενοχλητικοί!