Διαμόρφωση καταστήματος με μουσειακή προσέγγιση

0 Comments

GJ8Y4961Μια διαφορετική προσέγγιση της φιλοσοφίας σχεδιασμού και διαμόρφωσης ενός pet shop προτείνει ο αρχιτέκτων-μηχανικός Θέμης Ζούζουλας, θεωρώντας ότι η απόφαση για την απόκτηση ενός κατοικίδιου είναι πολύ σημαντική για να αντιμετωπίζεται ως μία απλή καταναλωτική διαδικασία.

Ένα pet shop έχει την σπάνια ιδιαιτερότητα (σε σύγκριση με όλα τα υπόλοιπα είδη λιανικού εμπορίου) να συνδυάζει πώληση απλών καταναλωτικών ειδών (τροφές, αξεσουάρ κλπ) με κάτι πολύ πιο σημαντικό: την παρουσίαση ενός ζωντανού οργανισμού, ενός υποψηφίου συντρόφου για μια ζωή. Η απόφαση για την απόκτηση ενός κατοικιδίου είναι μια πολύ σοβαρή και υπεύθυνη διαδικασία που πρέπει να αντιμετωπίζεται με την αντίστοιχη σημασία που της αρμόζει. Δεν μπορεί να μπαίνεις σε ένα μαγαζί με διαδρόμους με ράφια και ανάμεσα στα υπόλοιπα προϊόντα να βλέπεις κι ένα σκυλάκι, έναν παπαγάλο ή ένα ιγκουάνα και να τα ρίχνεις στο καλάθι σου αβασάνιστα, σαν να ψωνίζεις απορρυπαντικά από το σούπερ μάρκετ.
Η σωστή και υπεύθυνη αντιμετώπιση προστάζει τα ζώα συντροφιάς να απολαμβάνουν τη θέση που τους αρμόζει ως μέλη της οικογένειας που τα φιλοξενεί. Αυτή η θέση υποστηρίζεται και από την πρόσφατη νομοθεσία (τροποποίηση του Ν. 4039/2012) Ν. 4235/2014, που αφορά την ευζωία των κατοικίδιων ζώων και προβλέπει τις ανάλογες διαδικασίες και κυρώσεις για τους ιδιοκτήτες ζώων που δεν σέβονται τις ανάγκες τους, τα παραμελούν ή τα εκμεταλλεύονται με διαφόρους τρόπους καταπατώντας βασικά δικαιώματά τους ως έμβια όντα.
Για να περνά αυτό το μήνυμα στον υποψήφιο αγοραστή, δεν θα πρέπει τα ζώα να εκτίθενται σαν απλά καταναλωτικά προϊόντα, αλλά μέσα από μία πιο «μουσειακή» προσέγγιση να εκτίθενται σε έναν κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο, όπου οι ιδιοκτήτες των pet shops θα πρέπει:
– να διαμορφώσουν υγιείς χώρους φύλαξης για τα προς πώληση κατοικίδια μιας και θα πρέπει να δίνουν το παράδειγμα για την κατ’ οίκον φύλαξή τους,
– να τα ξεχωρίσουν και να τα προβάλουν με τη σπουδαιότητα που αρμόζει σε ένα ον που συναισθάνεται και αποζητά την ανθρώπινη συντροφιά
– να συμμετέχουν ενεργά και στην μετέπειτα υποστήριξη της υγιεινής των ζώων όπως πληροφορίες για τους τοπικούς κτηνίατρους, κλινικές ζώων (πχ. εμβόλια), χώρους φύλαξης διακοπών και εκπαίδευσης ζώων κλπ.
Με τον τρόπο αυτό, είναι άμεση και αποτελεσματική η συμβολή στην ευαισθητοποίηση του αγοραστικού κοινού, στη σωστή ενημέρωσή του, αλλά και την υπενθύμιση των βασικών κανόνων που διέπουν τη σχέση του ανθρώπου με τα ζώα συντροφιάς, αλλά και στον σαφή διαχωρισμό τους πλέον σε επίπεδο έκθεσης ώστε να παρουσιαστούν στους φιλόδοξους αγοραστές ξεχωριστά ως κατηγορίες ζώων αναδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο τις ειδικές ανάγκες τους ως προς τη φύλαξη και στέγη τους.

Για τη διαμόρφωση του χώρου, μπορούμε να ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι oι συνήθεις κατηγορίες των ζώων που πωλούνται σε ένα PET SHOP είναι τέσσερις και αρκετά διαφορετικές μεταξύ τους (θηλαστικά, ψάρια, πτηνά, ερπετά). Άρα και οι χώροι που θα τα φιλοξενούν, θα μπορούσαν να διαμορφωθούν με διαβαθμισμένο τρόπο ώστε να αναδεικνύονται οι ειδικές συνθήκες φύλαξης των ζώων. Αυτό μεταφράζεται σε κάτοψη σε τέσσερις ξεχωριστούς χώρους, των οποίων το μέγεθος δεν είναι απαραίτητο να είναι ίδιο για όλους, αλλά μπορεί να ποικίλει ανάλογα με την έμφαση που θέλει να δώσει ο εκάστοτε ιδιοκτήτης στην κάθε κατηγορία ζώου.
H ενημέρωση θα γίνεται με οθόνες που θα παίζουν επαναλαμβανόμενα video μικρής διάρκειας ή παρουσιάσεις με slides που θα εφιστούν την προσοχή στα χαρακτηριστικά των ζώων και τις ανάγκες τους, έχοντας πάντα ως σκοπό τη σωστή ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κοινού, ώστε να γίνεται η σωστή επιλογή κατοικίδιου. Αυτό επιπλέον θα πρέπει να υποστηρίζεται οπτικά με διαφορετικό χρώμα και διακόσμηση σε κάθε χώρο και αναρτημένες αφίσες μεγάλου μεγέθους. Επίσης, θα υπάρχουν φυλλάδια που επιγραμματικά θα συνοψίζουν τα βασικά για την φροντίδα του ζώου: τη στέγη του ζώου, τη σωστή διατροφή του, τους κανόνες υγιεινής (καθαριότητα, βούρτσισμα, κούρεμα κλπ) και ιδιαίτερη φροντίδα ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του που συνοδεύεται από τα αντίστοιχα προϊόντα, τις διακοπές ή τη φύλαξη κατά τη διάρκεια των διακοπών, τη σωστή εκπαίδευσή του (εάν είναι απαραίτητη) κλπ.
Όλα αυτά αποτελούν την πρώτη ενημέρωση σε μορφή που ο πελάτης μπορεί να πάρει στο σπίτι, να μελετήσει και να αποφασίσει.
Mε απλά λόγια λοιπόν, να καταλαβαίνει ο κόσμος κατά πόσο μπορεί να αναλάβει την ευθύνη να εντάξει στη ζωή του ένα νέο ον, η φροντίδα του οποίου θα πρέπει να είναι εξίσου σημαντική με των υπολοίπων μελών της οικογενείας που θα το αγκαλιάσει. Επειδή αυτό το ζώο έχει τις ίδιες ανάγκες σίτισης, ύπνου, άσκησης, συντροφιάς ώστε να είναι υγιές και χαρούμενο μέλος της. Έτσι θα αποφευχθούν αργότερα τα γνωστά φαινόμενα, είτε εγκατάλειψής του, είτε κακοποίησης του ζώου από αμέλεια ή άγνοια κλπ. Κατ’ επέκταση, με αυτό τον τρόπο επίσης διασφαλίζεται και ότι αυτή η καλή διάθεση που έχει ο άνθρωπος που μπαίνει σε ένα pet shop για να αποκτήσει ένα ζώο συντροφιάς ενισχύεται με την ενημέρωση ώστε να μην απογοητευθεί αργότερα από την πιθανή επιλογή του.
Μπαίνοντας σε ένα pet shop, ο ενδιαφερόμενος για την απόκτηση ενός ζώου θα πρέπει να ενημερώνεται και να κατευθύνεται προς μία βιωματική εμπειρία των συνθηκών φύλαξης και στέγασης του κάθε διαφορετικού είδους ζώου, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό στα πιο εξωτικά είδη ζώων τα οποία έχουν και ιδιαίτερες απαιτήσεις. Ο διαχωρισμός των ειδών στους χώρους του καταστήματος θα γίνεται σαφής επιπλέον με τις διαφορετικές συνθήκες του φωτισμού αλλά και αερισμού του χώρου, οι οποίες θα εναλλάσσονται με το είδος ζώου.
Έτσι, για παράδειγμα, τα θηλαστικά και πουλιά των οποίων τα χαρακτηριστικά επιτρέπουν την σχετικά εύκολη προσαρμογή στις εξωτερικές συνθήκες, η τοποθέτηση τους θα είναι πιο συμβατή με το εξώτερο μέρος του καταστήματος όπου και συνήθως τα συναντάμε. Εδώ ο φωτισμός θα είναι πιο έντονος και στηριζόμενος στο φυσικό φώς της ημέρας και ο αερισμός συχνότερος. Σ’ αυτή την περίπτωση θα δίνεται έμφαση στην εξωτερική στέγαση, τις βόλτες άσκησης και τη μεταχείριση του ζώου ή την σωστή καθαριότητα των κλουβιών, την τοποθέτησή τους σε σωστή θέση κλπ. Στους δύο αντίστοιχους χώρους εκτός από τα ζώα που θα είναι σωστά φυλασσόμενα και όχι στοιβαγμένα θα πωλούνται προφανώς και τα προϊόντα που τα αφορούν (ζωοτροφές, κλουβιά, λουριά, σκυλόσπιτα)
Σε αντίθεση τα ψάρια και ερπετά των οποίων οι συνθήκες διαβίωσης πρέπει να ελέγχονται απόλυτα για τη σωστή τους υγεία και ανάπτυξη, με την τοποθέτηση ενυδρείων ή μέσα σε τεράρια (όπως ονομάζονται οι χώροι φύλαξης των ερπετών) στους αντίστοιχους χώρους. Η τοποθέτηση των δύο χώρων θα γίνεται προς το εσωτερικό και πιο προστατευμένο χώρο του καταστήματος, εκεί όπου το φως είναι λιγότερο για τα ψάρια που βρίσκονται σε ενυδρεία και περισσότερο πιθανώς από το κανονικό στα ερπετά με υπέρυθρες λάμπες η λάμπες UV που τις έχουν ανάγκη για την ανάπτυξή τους. Επίσης στις εγκαταστάσεις αυτών των ζώων είναι απαραίτητη η παροχή θέρμανσης (κατανάλωση ρεύματος) ώστε να διατηρούν την ιδανική θερμοκρασία σώματος. Έτσι γίνεται αντιληπτό στον αγοραστή – επισκέπτη, ότι τα ζώα αυτά ζουν μακριά από το φυσικό περιβάλλον τους και έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις και ανάγκες για τη φύλαξή τους, οπότε θα τις λαμβάνει υπ’ όψη του, στην τελική του επιλογή.

Οι δύο αυτοί άξονες της έμφασης στην ενημέρωση αλλά και του διαχωρισμού των ζώων και των αναγκών τους, θα βελτιώσει κατά πολύ και την γενικότερη εικόνα ενός pet shop. Θα γίνει πιο εύληπτη η πληροφορία προς το κοινό και θα το ευαισθητοποιήσει ακόμα και αν δεν πραγματοποιήσει αγορά με την πρώτη επίσκεψη. Αυτός ο τρόπος προσέγγισης της αγοράς ενός κατοικίδιου με ενημέρωση «μουσειακού τύπου» χωρισμένου σε αίθουσες και θεματικές ενότητες, είναι βέβαιο ότι θα συμβάλει στην μείωση των γνωστών φαινομένων εγκατάλειψης ή κακομεταχείρισης των ζώων και πιθανώς να αποθαρρύνει εντελώς τους ακατάλληλους ιδιοκτήτες. Ταυτόχρονα, θα δημιουργήσει μιά νέα γενιά σωστά ενημερωμένων και υπεύθυνων ζωόφιλων οι οποίοι θα αναπτύξουν μιά ισόβια επαφή με το κατάστημα και τον ιδιοκτήτη του, αφού η σχέση τους δεν θα περιορίζεται στην επιφανειακή σχέση της λιανικής πώλησης καταναλωτικών ειδών στη χαμηλότερη δυνατή τιμή.

 

Share :-
Categories: