Ηλεκτρονικό επιχειρείν: Ο μοναδικός τομέας της οικονομίας που γνωρίζει ανοδική πορεία

0 Comments

IMG_8945Ο Διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθ. Γεώργιος Δουκίδης, μας παρουσιάζει τα βασικά συμπεράσματα των ερευνών του eltrun γύρω από την πορεία του e-commerce στην Ελλάδα.
Στον επιχειρηματία που βλέπει ότι οι πωλήσεις των προϊόντων του μειώνονται δραματικά, ή σε έναν νέο άνθρωπο ο οποίος δούλευε κάπου και τώρα έχει απολυθεί, η συμβουλή μας είναι ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι κάτι που προσφέρει δυνατότητα, είναι το μοναδικό κομμάτι αυτή τη στιγμή στην εθνική οικονομία το οποίο έχει ανάπτυξη ετήσια της τάξης του 30 με 35%. Εκτιμούμε, ότι πλέον έχουμε φθάσει σε κάποια σχετικά επίπεδα ωριμότητας, όμως πιστεύουμε, ότι εάν συνεχιστεί αυτός ο ρυθμός, σε λίγα χρόνια η αγορά αυτή, με βάση και τα ευρωπαϊκά δεδομένα, θα είναι γύρω στα 6 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Για να ξεκινήσει κάποιος μια τυπική επιχειρηματική δραστηριότητα με ένα κλασικό κατάστημα, χρειάζεται μια αρχική επένδυση 50-60.000 Ευρώ. Το αντίστοιχο στο ηλεκτρονικό κατάστημα δεν είναι πάνω από 10.000 Ευρώ, γιατί πλέον υπάρχουν έτοιμα φθηνά λογισμικά που μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιος, υπάρχει τεχνογνωσία στην αγορά που μπορεί να αξιοποιήσει, υπάρχουν ειδικοί άνθρωποι που μπορούν να βοηθήσουν κάποιον που δραστηριοποιείται για πρώτη φορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ειδικά, μάλιστα, εάν δραστηριοποιείται κανείς στον τομέα των υπηρεσιών, όπου δεν χρειάζεται να διατηρεί στοκ σε φυσική μορφή, το κόστος χαμηλώνει ακόμα περισσότερο, και μπορεί κανείς με 5-6.000 Ευρώ να ξεκινήσει μια νέα επιχειρηματική δραστηριότητα – αρκεί να γνωρίζει καλά το αντικείμενο στο οποίο δραστηριοποιείται. Γιατί, σε τελική ανάλυση, το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι εμπόριο σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και υπηρεσιών, δεν διαφέρει όμως στις απαιτήσεις του για τη γνώση του αντικειμένου από το κλασικό εμπόριο. Στο εργαστήριό μας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (www.eltrun.gr), έχουμε διήμερα εκπαιδευτικά προγράμματα που απευθύνονται ακόμα και σε κάποιον που έχει ελάχιστες έως και καθόλου τεχνικές γνώσεις. Ένας υποψήφιος νέος επιχειρηματίας μπορεί να έλθει να τα παρακολουθήσει, και μέσα σε δύο μόλις ημέρες να μπορεί να ξέρει τα απαραίτητα για να στήσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, ίσως όχι πάρα πολύ σύνθετο και με πάρα πολλές λειτουργίες, όμως σίγουρα ένα λειτουργικό και πλήρες ηλεκτρονικό κατάστημα που μπορεί να αρχίσει άμεσα να εξυπηρετεί πελάτες. Ο ευρωπαίος καταναλωτής είναι αρκετά έμπειρος, γιατί άρχισε να αγοράζει από απόσταση (αυτό που λέμε distance shopping) από τα μέσα της δεκαετίας του 50, κυρίως με τους μεγάλους καταλόγους που είχαν στα σπίτια στη Γερμανία, στη Γαλλία αλλά και στη Βόρεια Αμερική, κάτι που δεν έγινε στην Ελλάδα. Άρα, στη Δυτική Ευρώπη, σήμερα μιλάμε για τη δεύτερη γενιά αγοραστών από απόσταση, ενώ στην Ελλάδα, οι αγοραστές κυρίως είναι οι χρήστες του ίντερνετ. Αυτό μας διαφοροποιεί αρκετά ως αγοραστές online, ως προς τα προϊόντα που αγοράζουμε. Η πρώτη κατηγορία στο εξωτερικό είναι τα είδη σπιτιού, ενώ στην Ελλάδα τα είδη σπιτιού είναι μόλις στην 7η θέση-άρα αυτό μας δείχνει, ότι σιγά σιγά αυτή η κατηγορία θα αρχίσει να ανεβαίνει, όσο ο Έλληνας πλησιάζει τον ξένο σε εξοικείωση με τις αγορές από απόσταση. Στην Ελλάδα, η πρώτη κατηγορία ήταν τα ηλεκτρονικά και τα προϊόντα πληροφορικής, κάτι που δικαιολογείται από τους χρήστες του ίντερνετ που κυρίως κάνουν τις αγορές από απόσταση, ήδη όμως το 2012 την προσπέρασε μια σημαντική κατηγορία, οι αγορές που έχουν σχέση με τουρισμό. Εκτιμάμε ότι σε 3-4 χρόνια οι περισσότερες κρατήσεις εισιτηρίων ή ξενοδοχείων στην Ελλάδα (όπου ο τουρισμός είναι η κύρια οικονομική δραστηριότητα) θα γίνεται μέσα από το ίντερνετ. Πολύ σημαντικές εφαρμογές αναπτύσσονται στον τομέα του κινητού επιχειρείν, κάτι πολύ ενδιαφέρον για την Ελλάδα, αφού ο Έλληνας χρησιμοποιεί το κινητό του πολύ περισσότερο από τον μέσο Ευρωπαίο, και γενικά στο κομμάτι των υπηρεσιών βλέπουμε όλο και περισσότερες νέες επιχειρηματικές προσπάθειες. Αρχίζουμε και βλέπουμε μεγάλη ανάπτυξη στην ηλεκτρονική πώληση υπηρεσιών όπως οι ασφάλειες, τομέας που περιμένουμε να αυξηθεί ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια, και επίσης υπηρεσίες που σχετίζονται με θέματα επιχειρηματικής υποστήριξης όπως λογιστικά, χρηματοοικονομικά, φοροτεχνικά. Το προφίλ του καταναλωτή Από τις ετήσιες έρευνες του εργαστηρίου μας, προκύπτει, ότι ο Έλληνας online καταναλωτής δίνει μεγάλη έμφαση στην εξυπηρέτηση κατά τη διάρκεια της αγοράς και μετά, αλλά και στους όρους χρήσης, άρα το ηλεκτρονικό κατάστημα πρέπει να έχει πολύ ξεκάθαρους όρους χρήσης όσον αφορά τους χρόνους παράδοσης, τη δυνατότητα επιστροφής του προϊόντος, αλλά και τη σωστή και ασφαλή διαδικασία συναλλαγής. Επίσης, ο καταναλωτής δίνει μεγάλη σημασία στην ευχρηστία του ιστότοπου, αφού όταν κάποιος αγοράζει μέσω ίντερνετ αγοράζει γρήγορα, δεν θέλει να ξοδεύει πολύ χρόνο. Ένα άλλο σημαντικό θέμα είναι η πιστοποίηση – ο έλληνας καταναλωτής δίνει μεγάλη σημασία σε αυτό που λέμε “σφραγίδα πιστοποίησης”. Εμείς ως δημόσιο εργαστήριο του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, έχουμε ήδη πιστοποιήσει μεγάλα ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία δημοσιοποιούν την πιστοποίηση που έχουν πάρει από εμάς, και οποιοδήποτε ηλεκτρονικό κατάστημα πλέον μπορεί να απευθυνθεί σε εμάς και πληρώνοντας ένα συμβολικό αντίτιμο, να ζητήσει να αξιολογηθεί, και εφόσον περάσει τις ελάχιστες προδιαγραφές, να πάρει το σήμα πιστοποίησης από το πανεπιστήμιό μας.

Καταγραφή και αξιολόγηση των Ελληνικών Ηλεκτρονικών Καταστημάτων – 2012
Στην ετήσια έρευνα καταγραφής και αξιολόγησης των Ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων που πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του ΟΠΑ, αξιολογήθηκαν 228 ηλεκτρονικά καταστήματα, με βάση τους τέσσερις κύριους άξονες που επηρεάζουν την επιτυχία των ηλεκτρονικών καταστημάτων: – Προστασία των καταναλωτών σε σχέση με την άυλη επιχείρηση/συναλλαγή – Υψηλή αισθητική και ευκολία πλοήγησης στο site – Δυνατότητες και ασφάλεια πληρωμών – Προχωρημένες υπηρεσίες για τους on-line καταναλωτές Σε γενικό επίπεδο, από τα 3000-3500 Ελληνικά e-shops που λειτουργούν τώρα, τα 2/3 προσφέρουν όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες και δυνατότητες στους καταναλωτές για μια άνετη και αξιόπιστη συναλλαγή που είναι συγκρίσιμη και εφάμιλλη γνωστών e-shops του εξωτερικού. Τα συγκρατημένα (αλλά αυξητικά) ποσοστά των Ελλήνων χρηστών του Internet που αγοράζουν on-line προϊόντα/υπηρεσίες (στο 30-35%), δικαιολογούνται κυρίως λόγω της έλλειψης εμπιστοσύνης που έχουν οι Έλληνες στις αγορές από απόσταση. Άρα, κύριο μέλημα των Ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι η αύξηση της εμπιστοσύνης αυτής. Δυστυχώς, όμως, το 1 στα 10 e-shops δεν αναφέρουν ακόμη τις βασικές πληροφορίες της επιχείρησής τους (διεύθυνση, στοιχεία επικοινωνίας κλπ). Επίσης, μόνο 6 στα 10 e-shops έχουν ξεκάθαρη σελίδα που αναφέρονται οι όροι σε σχέση με την πολιτική τους για το απόρρητο και τα προσωπικά δεδομένα, όπου παρουσιάζουν πολύ αναλυτικά στον on-line καταναλωτή, πως αντιμετωπίζονται τα σημαντικά θέματα σε μια συναλλαγή όπως: δυνατότητα ακύρωσης της παραγγελίας, δυνατότητα επικοινωνίας σε περίπτωση διαφωνίας/επιφύλαξης, δυνατότητα αντικατάστασης προϊόντων κλπ. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τους on-line καταναλωτές, είναι η αισθητική και ευκολία πλοήγησης στο site του ηλεκτρονικού καταστήματος. Όπως διαπιστώθηκε, μόνο το 63% των e-shops έχει συγκεκριμένη δομή, περιλαμβάνει σελίδες με ομοιογενή όψη και συνέπεια στους χρωματισμούς και εικόνες υψηλής ανάλυσης. Επίσης, το 83% των e-shops, πριν από την αποδοχή της παραγγελίας, αναφέρουν με σαφήνεια τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος (περιγραφή, τιμή κλπ) που βοηθάει σημαντικά τον “δύσπιστο” Έλληνα on-line καταναλωτή στην τελική του απόφαση. Η on-line πληρωμή είναι επίσης ένα σοβαρό στοιχείο που επηρεάζει τους Έλληνες on-line καταναλωτές. Υψηλά ποσοστά (87%) e-shops προσφέρουν πολλαπλές δυνατότητες για πληρωμή, ενώ 1 στα 3 e-shops προσφέρουν μάλιστα ακόμη και τρείς συμπληρωματικούς τρόπους πληρωμής. Οι πιο δημοφιλείς προσφερόμενοι τρόποι πληρωμής είναι αντικαταβολή (71%) και κατάθεση σε λογαριασμό (62%) που αντικατοπτρίζει την συνήθεια των Ελλήνων on-line καταναλωτών και τον προβληματισμό τους για την ασφάλεια των πληρωμών. Επίσης, αρκετά μεγάλο ποσοστό (29%) προσφέρει την δυνατότητα πληρωμών μέσω PayPal. Τέλος, πάνω από τα μισά των e-shops (55%) δίνουν πλέον την δυνατότητα στους καταναλωτές να συνδεθούν με αντίστοιχες σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (πχ. facebook) για να δουν κριτικές/αξιολόγηση, να εκφράσουν την άποψη/αξιολόγησή τους και να ανταλλάξουν απόψεις με άλλους καταναλωτές.

Share :-
Categories: