Οικονομική & αποδοτική διαφήμιση για μικρές επιχειρήσεις

0 Comments

GJ8Y3112Η Χριστίνα Κοπανά, με την εμπειρία της από τη διαφήμιση (ως creative director σε μεγάλη διαφημιστική εταιρεία), μας δίνει απλές και χρήσιμες συμβουλές για αποδοτική διαφήμιση χωρίς υψηλό κόστος.
Όλοι ξέρουμε πόσο σφιχτά και δύσκολα είναι όλα στην εποχή της οικονομικής κρίσης, όμως ο επιχειρηματίας θα πρέπει να έχει στο μυαλό του, ότι κρίση δεν σημαίνει πως δεν ξοδεύουμε τίποτα για διαφήμιση, αλλά ότι ξοδεύουμε με σύνεση, με εύστοχες κινήσεις και μετά από προσεκτική σκέψη. Πρέπει οπωσδήποτε να γίνει κάποια τοποθέτηση χρημάτων, δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε τίποτα με το να είμαστε κλειστοί και να μην επικοινωνούμε καθόλου το προϊόν μας. Για ένα τοπικό κατάστημα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να τρέξετε κάποια καμπάνια στο ραδιόφωνο, εκτός αν τυχαίνει να υπάρχει ένα τοπικό ραδιόφωνο στην περιοχή σας με μεγάλη αποτελεσματικότητα σε τοπικό επίπεδο. Το τηλεοπτικό σποτ είναι πολύ ακριβό, όπως και οι καταχωρήσεις στις μεγάλες εφημερίδες και τα περιοδικά (ίσως σε κάποιο έντυπο free press, θα μπορούσε κανείς να ερευνήσει την πιθανότητα να βάλει μια μικρή και χαμηλού κόστους διαφήμιση, κι ας είναι μικρή, όπως πχ ένα τέταρτο της σελίδας). Σε γενικές γραμμές, πάντως, όλα αυτά τα κλασικά μέσα δεν είναι τα κατάλληλα για την περίπτωσή μας, δηλαδή για μια μικρή επιχείρηση τοπικής εμβέλειας και περιορισμένου διαφημιστικού μπάτζετ. Για μια αποτελεσματική διαφήμιση χρειάζονται τρία βασικά στοιχεία: ένα ξεκάθαρο μήνυμα ή προϊόν, ένα σωστό μέσο και μια σωστή αξιολόγηση των χρημάτων που θα τοποθετήσουμε. Όταν λέμε “ξεκάθαρο προϊόν” εννοούμε ότι πρέπει να έχουμε αποφασίσει ένα πράγμα, ένα μήνυμα που θέλουμε να επικοινωνήσουμε, να μην προσπαθήσουμε, δηλαδή, να τα κάνουμε όλα μαζί και να βάλουμε πολλά αυγά σε ένα καλάθι. Να μη λέμε “θέλω να επικοινωνήσω και διαγωνισμό, και έκπτωση, και το νέο μου προϊόν” όλα μαζί στην ίδια διαφήμιση. Πρέπει να αποφασίσουμε για τί πράγμα θέλουμε να μιλήσουμε και να διαλέξουμε ένα συγκεκριμένο και σαφές μήνυμα ώστε αυτό να περάσει στον πελάτη. Ως προς την επιλογή του μέσου, είναι καλό να κάνουμε τις επιλογές μας και να είμαστε εύστοχοι σε ένα μόνο μέσον -για παράδειγμα στο Ίντερνετ- παρά να χωρίσουμε τα χρήματά μας και να τα μοιράσουμε σε περισσότερα μέσα, από τα οποία δεν θα πάρουμε πίσω τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Η διασπορά του μπάτζετ σε πολλά διαφορετικά μέσα είναι μια στρατηγική των πολύ μεγάλων εταιρειών που διαθέτουν εκατομμύρια για τη διαφήμισή τους, όμως κάτι τέτοιο δεν αποτελεί αποδοτική στρατηγική για μια μικρή επιχείρηση που πρέπει να είναι εύστοχη στις επιλογές της. Θα πρέπει να είμαστε γενναίοι και αποφασισμένοι ότι ίσως χρειαστεί να ξοδέψουμε και λίγο περισσότερα απ’ όσα είχαμε προϋπολογίσει, όμως σίγουρα πρέπει να υπάρχει από την αρχή ένα συγκεκριμένο οικονομικό πλαίσιο και μέσα σε αυτόνα κινηθούμε όσο πιο αποδοτικά γίνεται. Μιλώντας για μια μικρή επιχείρηση τοπικού χαρακτήρα, μια καλή λύση που δεν είναι μόνο μόδα αλλά φέρνει και αποτελεσματικότητα, είναι το Ίντερνετ. Μπορείτε να κάνετε μια αρχή, φτιάχνοντας μια ιστοσελίδα που να παρουσιάζει την υπηρεσία, το κατάστημα ή το προϊόν σας. Η σελίδα αυτή πρέπει να είναι απλή, όμορφη και εύκολη στην πλοήγηση, δεν χρειάζεται να είναι πολύ σύνθετη και να περιέχει πάρα πολλά στοιχεία για αρχή. Το επόμενο βήμα, είναι να φτιάξουμε μια σελίδα στο facebook, στην οποία, φυσικά, θα υπάρχει και το link που θα παραπέμπει στην κανονική ιστοσελίδα μας, όμως το ζητούμενο θα είναι να χτίσουμε σιγά σιγά μια σχέση με τον χρήστη, με αυτόν που μπαίνει και διαβάζει τη σελίδα μας. Αυτός ακριβώς είναι ο στόχος μας στο facebook, να μας μάθουν σιγά σιγά και να φτιάξουμε μια σχέση με τον αναγνώστη μας. Στη σελίδα αυτή μπορούμε μια φορά την ημέρα -δεν χρειάζεται παραπάνω – να κοινοποιούμε νέα για κάποιο νέο προϊόν, για μια υπηρεσία, μια έκπτωση, και πολύ σημαντικό, να κάνουμε διαγωνισμούς. Μια φορά την εβδομάδα, μπορείτε για παράδειγμα να προσφέρετε μέσω διαγωνισμού, 50% έκπτωση στο κούρεμα του σκύλου στο κατάστημά σας. Τρέχοντας αυτόν τον διαγωνισμό για μία εβδομάδα, θα δημιουργήσετε κίνηση στη σελίδα και αυτό θα φέρει περισσότερη επισκεψιμότητα τόσο στο facebook όσο και στην κανονική ιστοσελίδα της επιχείρησής σας. Θα μαζέψετε αρκετά like, και στο τέλος ένας τυχερός που θα κερδίσει, θα ξαναέλθει στη σελίδα σας για τους επόμενους διαγωνισμούς, ενώ είναι πολύ πιθανό όλο αυτό να το κοινοποιήσει και στους φίλους του, κάτι που είναι μεγάλο όφελος που μπορούμε να πάρουμε μέσω facebook. Επίσης, μπορούμε να κοινοποιούμε μικρά tips, μυστικά, συμβουλές για τα κατοικίδιά μας, ώστε να έχουμε μια συνεχή ροή στις δημοσιεύσεις μας και να κρατάμε το ενδιαφέρον των αναγνωστών μας. Ένα άλλο αποδοτικό διαδικτυακό μέσο είναι ένα κανάλι με βίντεο στο youtube. Όμως, στο κανάλι που θα φτιάξετε, δεν θα πρέπει να ανεβάζετε μόνο διαφημιστικά και προϊοντικά βίντεο, αλλά να βρείτε και να ανεβάζετε, για παράδειγμα, αστεία βίντεο με γάτες που πέφτουν στο νερό, να μαζέψετε δηλαδή και άλλο υλικό από το Ίντερνετ και να το αναρτήσετε όλο στη δική σας σελίδα. Αυτό μπορεί να προσελκύσει κόσμο και να δημιουργήσει κοινό για τη σελίδα σας από αυτούς που θα μπαίνουν να δουν αστεία βίντεο και θα σας μάθουν από αυτό. Για τις δικές σας παραγωγές, υπάρχουν αρκετά νέα παιδιά στην αγορά, με πολύ μεγάλη φαντασία και πολύ ταλέντο, που μπορούν να σας φτιάξουν πολύ ωραία βίντεο χωρίς να χρειαστεί να ξοδέψετε πάρα πολλά χρήματα. Και επειδή η εικόνα είναι πάρα πολύ δυνατή, μια επιπλέον ιδέα, που όμως χρειάζεται μεγάλη δημιουργικότητα, είναι να προσπαθήσετε, σε συνεργασία με επαγγελματίες, να φτιάξετε ένα μικρό βιντεάκι με στόχο να γίνει viral, δηλαδή να αναμεταδοθεί από τους χρήστες και μέσα σε λίγες μέρες να το δουν πάρα πολλοί άνθρωποι, μέσα από τη δύναμη της κοινοποίησης και της αναμετάδοσης. Για να πετύχει κάτι τέτοιο, το βίντεο θα πρέπει να έχει κάτι να πει, να είναι αστείο, διασκεδαστικό και πρωτότυπο, και βέβαια να μην είναι μεγάλο. Προσοχή: κανείς δεν κάθεται πλέον στον υπολογιστή του να δει ένα μεγάλο βίντεο, μεγαλύτερο π.χ. από τα 3 λεπτά. Ακόμα και ένα απλό εταιρικό βίντεο, θα πρέπει να είναι σύντομο και να συνδυάζει τα στοιχεία της υπηρεσίας, του καταστήματος ή του προϊόντος σας, με κάποια στοιχεία lifestyle. Το ζητούμενο είναι να το παρακολουθήσει ο θεατής χωρίς να βαρεθεί, και να «εισπράξει» δύο πράγματα: να δει κάτι άμεσα σχετικό π.χ. με το κατοικίδιό του, αλλά να δει και κάτι αστείο και διασκεδαστικό που να ξεφεύγει από την ψυχρή πώληση.

Share :-
Categories: