Οι φράσεις – κλισέ παγίδες της επιχειρηματικότητας

0 Comments

GJ8Y5193Από την πολυετή εμπειρία του στον κλάδο της εμπορικής -κυρίως- δραστηριότητας, ο σύμβουλος επιχειρήσεων Πέτρος Οικονόμου έχει συλλέξει και μας μεταφέρει τις πιο συνηθισμένες παρανοήσεις και φράσεις-κλισέ που οδηγούν σε κακά αποτελέσματα.


Η επιχειρηματικότητα έχει γίνει “της μόδας” και πολλοί είναι αυτοί που θέλουν κι αυτοί να ανοίξουν μια επιχείρηση και να γνωρίσουν γρήγορη και αλματώδη επιτυχία. Ένας νέος επιχειρηματίας, όμως, πρέπει να ξεκινήσει οπλισμένος με γνώση και σωστή ενημέρωση, και κυρίως να μην υιοθετεί κάποια παλιά κλισέ που έτυχε να ακούσει από την προηγούμενη γενιά εμπειρικών επιχειρηματιών ή από κάποιον που παριστάνει τον παντογνώστη, χωρίς όμως να έχει το ανάλογο υπόβαθρο ώστε να υποστηρίξει ουσιαστικά τις απόψεις που εκφράζει. Ας δούμε μερικές από αυτές τις πιο συνηθισμένες παρανοήσεις και παγίδες που πρέπει να διακρίνει ο νέος επιχειρηματίας για να μην πέσει κι ο ίδιος μέσα:

“αυτές οι επιχειρήσεις ξεφυτρώνουν παντού σαν τα μανιτάρια, άρα έχουν επιτυχία, θα κάνω κι εγώ το ίδιο”
Προσοχή σε αυτό τον τρόπο σκέψης γιατί μπορεί να μας οδηγήσει σε διάφορα προβλήματα: για αρχή, είναι πολύ πιθανόν όταν τελικά έλθει ο καιρός να το αντιληφθούμε κι εμείς, μπορεί να έχουν ήδη ανοίξει πάρα πολλές επιχειρήσεις αυτού του κλάδου και να είμαστε εμείς οι τελευταίοι, σε μια αγορά που ήδη έχει ξεκινήσει να έχει καθοδική πορεία γιατί αυτή η μόδα ήδη παρέρχεται. Επίσης, πρέπει να διακρίνουμε εάν αυτή η καινούρια μόδα/ευκαιρία ταιριάζει σε εμάς. Λέμε “να ανοίξουμε ένα γυμναστήριο”, όμως μας αρέσει η γυμναστική; Είμαστε αθλητικοί τύποι; Αν είναι κάτι το οποίο είναι έξω από την ψυχοσύνθεσή μας και από τη νοοτροπία μας, δεν θα καταφέρουμε να πουλήσουμε. Δεν μπορεί ένας ευτραφής, άσχετος με τη γυμναστική, να ανοίξει γυμναστήριο και να ελπίζει ότι θα πετύχει μόνο και μόνο επειδή “τα γυμναστήρια είναι μόδα και πάνε καλά”. Παραπλήσιο αντιπαράδειγμα: πάρα πολλοί θέλουν να ανοίξουν επιχείρηση μόνο με κριτήριο την επιχορήγηση από το ΕΣΠΑ, έρχονται στο γραφείο μας και ρωτάνε “πείτε μας τί είδος επιχείρησης μπαίνει στο ΕΣΠΑ αυτή την εποχή για να την ξεκινήσουμε”. Αυτή όμως είναι εντελώς λανθασμένη νοοτροπία, δεν είναι το θέμα τί χρηματοδοτείται, το θέμα είναι τί ξέρεις να κάνεις, τί μπορείς να κάνεις και τί έχεις όρεξη να κάνεις, κι επειδή η δουλειά μας παίρνει πολύ μεγάλο μέρος από τη ζωή μας, πρέπει να είναι κάτι που να μας ταιριάζει και να το αγαπάμε εάν θέλουμε να έχουμε ελπίδες επιτυχίας και μακροημέρευσης.
“τα έχω όλα στο μυαλό μου, δεν χρειάζομαι τίποτα για να τρέξω την επιχείρησή μου”
Αρκετοί, παλιότεροι κυρίως, λένε αυτή την ατάκα και θεωρούν ότι όντως όλα πάνε καλά, ότι έχουν τον πλήρη έλεγχο της επιχείρησής τους μόνο με το μυαλό τους. Όμως, όταν προσπαθήσεις να συζητήσεις μαζί τους για περισσότερες λεπτομέρειες, διαπιστώνεις ότι έχουν μια πολύ θολή εικόνα των αριθμών, των στοιχείων και των αντικειμενικών δεδομένων. Σήμερα, αυτή η άποψη δεν επιτρέπεται να υπάρχει, όταν πλέον υπάρχουν εύκολα και προσιτά συστήματα μηχανογράφησης της εταιρείας ώστε να παρακολουθούμε την αποθήκη, τους πελάτες, το λογιστήριο, ώστε να έχουμε ανά πάσα στιγμή την ακριβή εικόνα της κατάστασης της επιχείρησής μας. Για παράδειγμα, εάν έχουμε μια εμπορική επιχείρηση που πουλάει επί πιστώσει, θα πρέπει να ξέρουμε την ταχύτητα με την οποία φεύγουν τα εμπορεύματα από την αποθήκη, ώστε να λαμβάνεται υπόψη στις διαπραγματεύσεις με προμηθευτές και πελάτες και να μην σημειώνονται ταμειακά κενά. Αν πουλάμε επί πιστώσει 30 ημερών και το εμπόρευμα μένει στην αποθήκη μας 15 μέρες, τότε θα πρέπει να αγοράζουμε με πίστωση τουλάχιστον 45 ημερών για να έχουμε ομαλή ροή χωρίς προβλήματα.
Παράγωγο του “τα έχω όλα στο μυαλό μου” είναι και ο “τα ξέρω όλα, δεν χρειάζομαι συνεργάτες”, όμως κανένας δεν μπορεί να είναι ειδικός σε όλα τα θέματα. Υπάρχουν άνθρωποι εξειδικευμένοι στο αντικείμενό τους, οι οποίοι, μάλιστα, δεν κοστίζουν πολύ γιατί αναλαμβάνουν συγκεκριμένα αντικείμενα και πληρώνονται κατ’ αποκοπήν. Αρκετοί, μάλιστα, πληρώνονται με την προστιθέμενη αξία που φέρνουν στην επιχείρηση, παίρνοντας απευθείας την αμοιβή τους από τη μείωση του λειτουργικού κόστους ή την αύξηση της κερδοφορίας της επιχείρησης.
“ο υπάλληλος θέλει μαστίγιο, αν δεν είμαι εγώ από πάνω να τον κυνηγάω, δεν δουλεύει”
Ο υπάλληλος για να είναι αποδοτικός πρέπει να αισθανθεί μέρος της επιχείρησης για να αποδώσει, και γι’ αυτό θέλει κίνητρα. Τα κίνητρα μπορούν να είναι μισθολογικά, είτε με τη μορφή μπόνους επί των πωλήσεων είτε με στόχους που οδηγούν σε αυξήσεις, αλλά να είναι και με τη μορφή μιας προσδοκίας για αναβάθμιση σε θέση ευθύνης ή μελλοντική επαγγελματική εξέλιξη. Είναι αξιοσημείωτο ότι μπαίνουμε σε μαγαζιά, ακόμα και πολύ ακριβά και βλέπουμε πωλητές που δεν έχουν καμία όρεξη να δουλέψουν και με τον τρόπο τους διώχνουν τους πελάτες αντί να τους εξυπηρετήσουν. Αυτοί οι πωλητές, είναι ολοφάνερο ότι δεν έχουν κανένα κίνητρο να φέρουν δουλειά και να επιτύχουν κάτι παραπάνω. Η πίεση που νιώθει ένας υπάλληλος από έναν εργοδότη παλαιάς σχολής του “μαστιγίου” είναι κάτι που του δημιουργεί απόγνωση, δεν θα κάτσει πολύ και άρα θα μπούμε στη διαδικασία συνέχεια να αλλάζουμε πωλητές, κάτι που και επικοινωνιακά δεν είναι καλό για το μαγαζί γιατί δείχνει στον πελάτη ότι ο εργοδότης δεν είναι καλός.
“είναι πολύ καλό το σημείο, σε δρόμο μεγάλης κυκλοφορίας, περνάει πάρα πολύς κόσμος και άρα θα έχουμε πολλή δουλειά”
Αυτά που πρέπει να αναρωτηθούμε είναι τα εξής: υπάρχει χώρος για παρκάρισμα; Υπάρχουν άνετα πεζοδρόμια; Όταν περνάνε τα αυτοκίνητα, το βλέπουν το μαγαζί στη θέση που βρίσκεται, ή μήπως είναι ένα σημείο ταχείας κυκλοφορίας όπου περνάνε πάρα πολλοί αλλά το μαγαζί δεν φαίνεται καλά και δεν σταματάει ποτέ κανένας; Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά για τη σωστή αξιολόγηση ενός ακινήτου, ενώ και για τα θέματα αυτά υπάρχουν κάποιοι εξειδικευμένοι μεσίτες που κάνουν και πιο εμπεριστατωμένες έρευνες και έχουν στοιχεία ώστε να τεκμηριώσουν τις προτάσεις τους σε συνάρτηση και με το συγκεκριμένο είδος επιχείρησης που επιθυμούμε να ανοίξουμε.
“η μείωση κόστους είναι κάτι πολύ απλό, σταματάω να πληρώνω και μειώνω το κόστος μου”
Η μείωση του λειτουργικού κόστους μιας επιχείρησης δεν είναι κάτι τόσο απλό, αφού το ζητούμενο που καλείται να επιτύχει ο έμπειρος σύμβουλος επιχειρήσεων είναι να διακρίνει και να εφαρμόσει τους τρόπους που μειώνουν το κόστος χωρίς να μειώνεται η λειτουργικότητα της επιχείρησης. Δεν λέμε “σβήστε τα φώτα και κόψτε τα τηλέφωνα για να μειωθεί ο λογαριασμός”, ούτε λέμε “δεν πληρώνω τον προμηθευτή μου, άρα γλύτωσα χρήματα”, το θέμα είναι να λειτουργούν όλα σωστά, κρατώντας το ίδιο επίπεδο τις υπηρεσίες, εξυπηρετώντας τις ίδιες εσωτερικές ανάγκες και κρατώντας τις συνεργασίες με όλους τους απαραίτητους προμηθευτές μας, ώστε να μην δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα σε αυτό που τελικά παρέχει η επιχείρηση στον πελάτη της. Άλλωστε, μια τέτοια μελέτη μείωσης του λειτουργικού κόστους δεν κοστίζει στον ίδιο τον επιχειρηματία, γιατί η μελέτη πληρώνεται από την ίδια τη μείωση των εξόδων και η επιχείρηση βγαίνει και πάλι κερδισμένη από τη διαφορά.

Share :-
Categories: