Συστήματα θέρμανσης για επαγγελματικούς χώρους

0 Comments

GJ8Y6511Ο μηχανολόγος μηχανικός Χαράλαμπος Σφέτσος μας εξηγεί τις βασικές παραμέτρους που λαμβάνονται υπ’ όψιν στον σχεδιασμό ενός συστήματος θέρμανσης για έναν επαγγελματικό χώρο, με στόχο το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα χωρίς σπατάλη ενέργειας και χρημάτων.

Εάν είμαστε στο στάδιο αναζήτησης ενός νέου επαγγελματικού χώρου, είναι καλό να γνωρίζουμε ότι, πριν ακόμα συζητήσουμε για είδη εγκαταστάσεων και διαφορετικούς τρόπους θέρμανσης, ένας σημαντικός παράγοντας είναι και η ίδια η επιλογή του κατάλληλου χώρου. Με τη νέα νομοθεσία, όλες οι νέες μισθώσεις απαιτούν οι χώροι να διαθέτουν ενεργειακά πιστοποιητικά, οπότε μας δίνεται η δυνατότητα να γνωρίζουμε και να επιλέξουμε έναν χώρο που να έχει καλή ενεργειακή κατάταξη ώστε να μειώσουμε τα έξοδα θέρμανσής του. Είναι αυτονόητο ότι, όσο μεγαλύτερος είναι ο χώρος, τόσο μεγαλύτερη οικονομία θα έχουμε στη θέρμανση εάν βρούμε έναν χώρο με καλύτερη ενεργειακή κατάταξη.
Συνήθως, ένας άδειος επαγγελματικός χώρος δεν διαθέτει κάποιες υποδομές για τη θέρμανση, τον κλιματισμό και τον εξαερισμό του χώρου, οπότε αυτές τις υποδομές θα πρέπει να τις δημιουργήσει ο κάθε χρήστης του χώρου. Στους περισσότερους επαγγελματικούς χώρους, υπάρχει μια πρόβλεψη στην ηλεκτρική εγκατάσταση ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί μια αντλία θερμότητας, και αυτή είναι η πιο εύκολη λύση για να γίνει μια εγκατάσταση θέρμανσης σε έναν επαγγελματικό χώρο. Αυτή η λύση έχει και το επιπλέον πλεονέκτημα ότι, κατά τους θερινούς μήνες μπορεί να υπάρξει και ψύξη του αέρα. Σημείωση: μιλάμε για ψύξη και όχι για κλιματισμό, επειδή σε ένα κατάστημα, με τις πόρτες να ανοιγοκλείνουν διαρκώς και με κόσμο να μπαίνει και να βγαίνει, δεν είναι δυνατόν να έχεις σταθερές και ομοιόμορφες συνθήκες σε όλο τον χώρο. Η αντλία θερμότητας, εάν ο χώρος είναι μικρός, μπορεί να αποτελείται μόνο από δύο κομμάτια (split unit) και να μη χρειάζεται κάποια επιπλέον εγκατάσταση. Εάν ο χώρος είναι πιο μεγάλος, θα χρειαστεί να φτιάξουμε ένα σύστημα με αεραγωγούς και στόμια ώστε να καλυφθεί ο χώρος σε όλο του το εύρος. Το θέμα έχει να κάνει με τις ιδιαίτερες συνθήκες που έχει να αντιμετωπίσει σε κάθε περίπτωση ο μελετητής. Ο κάθε χώρος έχει τις ιδιαιτερότητές του, οπότε θα πρέπει το κάθε σύστημα να σχεδιαστεί με βάση τις ιδιαίτερες συνθήκες και απαιτήσεις του κάθε καταστήματος, όπως η τοποθέτηση των στομίων, η κίνηση του αέρα μέσα στο κατάστημα ώστε να μην είναι ενοχλητικός στους πελάτες αλλά και στους εργαζομένους, αλλά και ο προσανατολισμός και τα ανοίγματα του κτιρίου που καθορίζουν τα θερμικά φορτία του χώρου.
Μια άλλη παράμετρος που πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν είναι ο εξαερισμός. Εάν υπάρχει συνωστισμός ανθρώπων μέσα στο χώρο, ή εάν υπάρχουν ιδιαίτερες οσμές όπως π.χ. από τις τροφές ή από τα ίδια τα ζώα σε ένα pet shop, αυτό δημιουργεί μια δυσάρεστη ατμόσφαιρα. Ο τρόπος να εξαλειφθεί το πρόβλημα αυτό είναι ο μηχανικός εξαερισμός, που γίνεται μέσω ανεμιστήρων και δικτύων από αεραγωγούς και στόμια. Βέβαια, ο αέρας για τον εξαερισμό που θα μπαίνει στο κατάστημα, θα πρέπει να κλιματίζεται, δηλαδή να θερμαίνεται τον χειμώνα και να ψύχεται το καλοκαίρι. Αυτό είναι ένα επιπλέον κόστος το οποίο θα βαρύνει τα λειτουργικά έξοδα του καταστήματος, γιατί θα πρέπει να δαπανήσει κανείς ενέργεια για όλα αυτά. Ένας τρόπος να περιοριστούν αυτά τα έξοδα είναι να περιοριστούν ή να απομονωθούν καλύτερα οι χώροι που αποτελούν πηγή οσμών, έτσι ώστε να χρειαζόμαστε μικρότερες ποσότητες αέρα για τον εξαερισμό και άρα να έχουμε μικρότερη εγκατάσταση με μικρότερη κατανάλωση ενέργειας. Ή ακόμα, εάν καταφέρουμε να απομονώσουμε τελείως τις πηγές οσμών από τους χώρους που κινούνται οι πελάτες στο κατάστημα, να μη χρειάζεται καθόλου σύστημα εξαερισμού και να αρκούμαστε στην κυκλοφορία του αέρα από το συχνό άνοιγμα και κλείσιμο της πόρτας. Σε ένα pet shop, για παράδειγμα, εάν οι χώροι που βρίσκονται τα ζώα είναι απομονωμένοι από τον κύριο χώρο του καταστήματος, μπορούν μόνο αυτοί να εξαερίζονται, και μάλιστα δεν χρειάζεται να είναι κλιματισμένος ο αέρας γιατί τα ζώα έχουν πολύ μικρότερη ευαισθησία από τον άνθρωπο, δεν έχουν πρόβλημα με τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Έτσι, μπορούμε να εξαλείψουμε τις οσμές και να παρέχουμε διαρκώς φρέσκο αέρα στα ζώα, ξεχωριστά από τον υπόλοιπο χώρο που κινούνται οι πελάτες μας.
Μια άλλη εναλλακτική για έναν επαγγελματικό χώρο, εφόσον βέβαια υπάρχει διαθέσιμο δίκτυο στην περιοχή, είναι και το φυσικό αέριο. Ας μην ξεχνάμε ότι το πετρέλαιο δεν είναι καλή λύση για ένα κατάστημα, αφού απαιτεί χώρο για το λεβητοστάσιο και για δεξαμενή καυσίμου συγκεκριμένων προδιαγραφών, γεγονός που “κλέβει” πολύτιμα τετραγωνικά μέτρα από τον χώρο μας. Όμως, εάν το δίκτυο του φυσικού αερίου φτάνει στο κατάστημά μας, είναι δυνατόν να γίνει μια εγκατάσταση με έναν μικρό λέβητα επίτοιχο, ο οποίος θα ζεσταίνει νερό που θα χρησιμοποιούμε είτε σε θερμαντικά σώματα μέσα στο κατάστημα, είτε σε μια μικρή κλιματιστική μονάδα που θα κυκλοφορεί αέρα μέσα στον χώρο μας, ανάλογα με το μέγεθος και τις απαιτήσεις του κάθε χώρου, ενώ ταυτόχρονα έχουμε και ζεστό νερό χρήσης για τις ανάγκες του καταστήματος.
Από πλευράς αρχικού κόστους, η εγκατάσταση φυσικού αερίου και η εγκατάσταση αντλίας θερμότητας είναι πρακτικά παρόμοιες. Αυτό που πρέπει να ζυγίσουμε είναι το λειτουργικό κόστος, ανάλογα και με τις ανάγκες μας αλλά και ανάλογα με τις κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής που βρισκόμαστε. Η αντλία θερμότητας, έχει το επιπλέον προσόν ότι παρέχει και ψύξη το καλοκαίρι, ενώ το φυσικό αέριο έχει χρήση μόνο το χειμώνα. Αντίστοιχα, η λύση του φυσικού αερίου έχει πλεονέκτημα στις περιοχές όπου η θερμοκρασία του περιβάλλοντος πέφτει πολύ χαμηλά κατά τους χειμερινούς μήνες, γιατί σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες η αντλία θερμότητας χάνει πολύ σε απόδοση και δεν μπορεί να αποδώσει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Θα λέγαμε λοιπόν, ότι στις περιοχές που έχουν ήπιο χειμώνα και ζεστό καλοκαίρι, είναι καλύτερη λύση η αντλία θερμότητας, ενώ στις πιο ψυχρές περιοχές με βαρύ χειμώνα και πιο δροσερό καλοκαίρι, ο λέβητας φυσικού αερίου υπερτερεί.

Share :-
Categories: