Γάτα: Αλλάζουν Οι Διατροφικές Της Ανάγκες Καθώς Μεγαλώνει;


Γάτα: Αλλάζουν Οι Διατροφικές Της Ανάγκες Καθώς Μεγαλώνει;
0 Comments

Κρατήστε την ψιψίνα σας σε καλή φόρμα και στα γεράματά της – Οι παράγοντες που επιδρούν στη διαδικασίας της γήρανσης

Θωρακίστε τον οργανισμό της ηλικιωμένης γατούλας σας με σωστή διατροφή και προσθέστε χρόνια στη ζωή της. Ένα καλό πρόγραμμα διατροφής με υψηλής ποιότητας συστατικά, είναι απαραίτητο και σε αυτήν την ηλικία για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού της. Η κυρία Ελένη Παλαιολογοπούλου, σύμβουλος διατροφής σκύλου και γάτας, μας ενημερώνει για τις μεταβολές του οργανισμού της, αλλά και για τις ασθένειες που καραδοκούν σε αυτήν την ηλικία. Και τονίζει την αξία της διατροφής για την ενίσχυση του οργανισμού της.

Μια γάτα θεωρείται ηλικιωμένη όταν φτάνει τα 10-11 χρόνια και υπερήλικη από τα 15 χρόνια ζωής και πάνω.

Το μέσο διάστημα ζωής μιας οικόσιτης γάτας είναι τα 14 χρόνια, αλλά το maximum μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 25 ή και 35 χρόνια!

Καθώς η γάτα μεγαλώνει -όπως κι εμείς- μπαίνει στη διαδικασία της γήρανσης, η οποία έχει διάφορα στάδια.

Τα στάδια αυτά επηρεάζουν βιολογικά τη λειτουργική ικανότητα των οργάνων της.

Αυτές οι φυσιολογικές αλλαγές μεταβάλλουν την ικανότητα του σώματος να αντιδράσει στην αλλαγή ή στο στρες.

Έτσι, σε μια διατροφή που προορίζεται για ηλικιωμένες γάτες θα πρέπει να συμπεριλάβουμε θρεπτικά συστατικά που θα εξασφαλίσουν την καλύτερη δυνατή κάλυψη των αναγκών τους.

Παράλληλα, θα βοηθήσουν στην επιβράδυνση των φυσιολογικών αλλαγών που σχετίζονται με το γήρας, αλλά και θα μειώσουν τη συσσώρευση βλαβερών υποπροϊόντων τα οποία συντελούν στη γήρανση των κυττάρων.

Κάποιες από τις αναμενόμενες φυσιολογικές αλλαγές που προκύπτουν κατά τη γήρανση, είναι:

  1. η μείωση του μεταβολισμού
  2. η απώλεια μυϊκής μάζας
  3. η μειωμένη κίνηση
  4. πιθανή απώλεια τριχώματος, καθώς το δέρμα χάνει την ελαστικότητά του
  5. στο γαστρεντερολογικό σύστημα, λόγω μειωμένων γαστρικών υγρών και κινητικότητας του εντέρου
  6. στο ουροποιητικό, με σταδιακή μείωση της νεφρικής λειτουργίας
  7. στο μυοσκελετικό, καθώς τα κόκκαλα γίνονται λεπτότερα και πιο εύθραυστα
  8. στο ανοσοποιητικό, όπου οι ελεύθερες ρίζες με τα χρόνια δημιουργούν οξειδωτικό στρες στα κύτταρα και τα καταστρέφουν.

Η γάτα μας, μεγαλώνοντας, θα έχει μειωμένες αισθήσεις (όσφρηση, γεύση, ακοή).

Με τη μειωμένη γεύση μπορεί να ελαττωθεί το ενδιαφέρον της για φαγητό και να χάσει βάρος.

Μια από τις βασικές αλλαγές που παρουσιάζονται, είναι στη νοητική λειτουργία, λόγω μεταβολών στο κεντρικό νευρικό σύστημα.

Επίσης, μπορεί να έχει και κάποια προβλήματα υγείας, όπως είναι ο διαβήτης, η παχυσαρκία και το ουροποιητικό. Και θα πρέπει να ακολουθηθεί ένα πρόγραμμα διατροφής σχεδιασμένο για την κάθε περίπτωση.

Ποιες είναι, όμως, οι διατροφικές ανάγκες μιας υγιούς ηλικιωμένης γάτας;

Ο οργανισμός της έχει ανάγκη από υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας συστατικά.

Τα συστατικά αυτά θα πρέπει να είναι πλούσια σε πρωτεΐνη, φτωχά σε λίπος, και να περιέχουν -μεταξύ άλλων- αντιοξειδωτικά.

Ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά:

– Όσο η γάτα μας μεγαλώνει, μειώνεται η πεπτικότητα της πρωτεΐνης και του λίπους στον οργανισμό της. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια μυϊκής μάζας και λίπους.

Συνεπώς, θα πρέπει να καλυφθούν οι αυξημένες θερμιδικές της ανάγκες -οι ανάγκες της για ενέργεια αυξάνονται και πάλι σταδιακά από την ηλικία των 10-12 ετών και άνω.

Θα πρέπει να σχεδιαστεί μια δίαιτα εύπεπτη, αυξημένη σε πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και με τα απαραίτητα λιπαρά οξέα και υγρασία.

Διαφορετικά, θα παρουσιάσει την εικόνα της γηριατρικής σαρκοπενίας.

Προτείνεται ζωική πρωτεΐνη, και όχι φυτική, γιατί είναι πιο εύπεπτη και βιολογικά κατάλληλη για το πεπτικό της γάτας.

Το κρέας, τα πουλερικά, τα συκωτάκια πουλιών, τα αυγά, είναι κατάλληλες πηγές πρωτεΐνης για τη γάτα μας, όπως και τα ψάρια.

Αποφεύγουμε τα σιτηρά και τα φυτικά συστατικά, όπως είναι η σόγια, γιατί ενισχύουν τις φλεγμονές στον οργανισμό της και είναι δύσκολο να τα επεξεργαστεί.

Να αναφέρουμε εδώ πως και τα φτερά είναι, πολλές φορές, κάποια από τα υποπροϊόντα που βρίσκουμε στις επεξεργασμένες τροφές του εμπορίου.

Όμως, ενώ τεχνικά θεωρούνται ζωική πρωτεΐνη, δεν έχουν καμία ανάλογη βιολογική αξία.

– Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα, όπως το EPA και το DHA, που βρίσκουμε στα λιπαρά ψάρια και τα έλαια, όπως το λάδι krill, είναι σημαντικά για τη νοητική λειτουργία της γάτας, για τις αρθρώσεις και για την αντιοξειδωτική τους δράση ενάντια στο οξειδωτικό στρες.

Σε συνδυασμό πάντα με την βιταμίνη Ε, ενισχύεται το ανοσοποιητικό της ηλικιωμένης γάτας.

– Οι ουσίες χονδροϊτίνη και γλυκοζαμίνη θα ενισχύσουν θετικά την υγεία των αρθρώσεων και μαζί με τον ζωμό από κόκαλα θα βοηθήσουν το μυοσκελετικό σύστημα της γάτας.

– Συμπληρώματα διατροφής, όπως το SAME, αποτελούν έναν αποτελεσματικό τρόπο αποτοξίνωσης του συκωτιού και έχουν ως αποτέλεσμα την αναβολή της νοητικής εξασθένισης.

– Τα μέσης αλυσίδας τριγλυκερίδια μπορούν να βελτιώσουν την εγκεφαλική λειτουργία, ενώ το λάδι καρύδας ψυχρής έκθλιψης είναι μια πλούσια πηγή αυτών. Μπορούμε να δώσουμε ¼ κουτ. γλυκού ανά 5 κιλά σωματικού βάρους, δύο φορές την ημέρα.

– Για την πεπτική υποστήριξη μπορούμε να δώσουμε πεπτικά ένζυμα, προβιοτικά και πρεβιοτικά σε φυσική μορφή όπως είναι το κεφίρ, το ωμό κατσικίσιο γάλα, εφόσον είναι καλά ανεκτά από τη γάτα μας.

Διατροφικά tips για την ηλικιωμένη γάτα μας

1. Όπως αναφέραμε, μια ηλικιωμένη γάτα χάνει σταδιακά κάποιες από τις αισθήσεις της. Συνεπώς, μπορούμε να ζεστάνουμε το φαγητό της πριν της το δώσουμε, έτσι ώστε να αναδυθούν τα αρώματα και να είναι πιο δελεαστική η τροφή.

2. Φροντίζουμε να τρέφεται επαρκώς, γιατί μια γάτα δεν μπορεί να μείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς τροφή. Κινδυνεύει από μια ηπατική ασθένεια που λέγεται ηπατική λιπίδωση.

3. Αν δεν έχει όρεξη, μπορούμε στο φαγητό της να προσθέσουμε ζουμί από κονσέρβα σαρδέλας ή τόνου (σε νερό).

Όλα τα παραπάνω έρχονται να συμπληρώσουν μια βασική αρχή. Αν εφαρμόσουμε στη γάτα μας από μικρή ηλικία ένα πρόγραμμα διατροφής που συμβαδίζει με τη φύση της και σέβεται τον οργανισμό και τα όργανά της, τότε η γάτα μας θα ζήσει κοντά μας περισσότερα και πιο ποιοτικά χρόνια. Με λιγότερα προβλήματα υγείας και με μεγαλύτερη επιβράδυνση της γήρανσης, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τον δικό μας οργανισμό!».

Πηγή: ygeiamou

Ετικέτες: ,

Share :-
Categories: