Startups: Νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες στην ηλεκτρονική εποχή

0 Comments

GJ8Y0247Οι επιχειρηματικές ευκαιρίες που δίνει η ραγδαία ανάπτυξη του Διαδικτύου δεν έχουν σχέση μόνο με προϊόντα και υπηρεσίες σχετικές με τα ηλεκτρονικά και την νέα τεχνολογία, αλλά με οποιονδήποτε τομέα, όπως μας εξηγεί ο app developer Δημήτρης Μωραΐτης.

Εκτός από τις κλασικές μορφές εμπορίου που γνωρίζουμε, δηλαδή “έχω ένα εμπόρευμα που το αγόρασα με κάποιο κόστος, το πουλάω σε κάποιον και μου μένει το κέρδος”, υπάρχουν πλέον νέες μορφές επιχειρηματικότητας, οι οποίες κυρίως απευθύνονται σε νέους επιχειρηματίες, και είναι τα λεγόμενα startups. Αυτά εμπεριέχουν ένα μεγάλο βαθμό ρίσκου σε χρόνο και αφοσίωση που απαιτείται από τους startuppers, αλλά δεν εμπεριέχουν τόσο μεγάλο οικονομικό ρίσκο γιατί, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, δεν απαιτούν μεγάλες οικονομικές επενδύσεις αλλά μόνο πολύ χρόνο και προσωπική εργασία. Ένα startup ξεκινά ουσιαστικά με μια ιδέα ενός ή περισσότερων ανθρώπων οι οποίοι συσκέπτονται και καταλήγουν ότι η ιδέα τους αξίζει να προχωρήσει. Στο σημερινό περιβάλλον της τεχνολογίας και της ανάπτυξης του Διαδικτύου σε τηλέφωνα και tablets, τις πιο πολλές φορές μιλάμε για κάποια μορφή ηλεκτρονικής δραστηριότητας η οποία μπορεί να είναι μια εφαρμογή για κινητά ή μια web πλατφόρμα για πρόσβαση από κάθε είδος συσκευής. Η ανάπτυξη μιας τέτοιας ιδέας χρειάζεται κάποιον χρόνο για την υλοποίηση, μετά κάποιον χρόνο για το τεστάρισμα και τις τελικές διορθώσεις, κι έπειτα κάποιο χρόνο και κάποια σημαντική προσπάθεια σε επίπεδο μάρκετινγκ, έτσι ώστε να γίνει γνωστή και να τη μάθει ο κόσμος. Όλο αυτό έχει πολλή δουλειά και απαιτεί πολλή αφοσίωση, δεν είναι κάτι που μπορεί κανείς να το κάνει στον λίγο ελεύθερο χρόνο του όταν ήδη έχει μια πιεστική κύρια απασχόληση που του τρώει τον χρόνο και τη διάθεση για δημιουργικότητα. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη δυσκολία, διότι οι άνθρωποι που συμμετέχουν στην προσπάθεια αυτή θα πρέπει να αφιερωθούν με όλη τους την ψυχή, και στις καλές και στις κακές στιγμές της πορείας. Βέβαια, εάν μια τέτοια προσπάθεια πετύχει, μετά πλέον δεν θα απευθύνεται μόνο στην τοπική αγορά αλλά θα είναι μια δραστηριότητα με δυνητικά παγκόσμια απήχηση, δεν περιορίζεται μόνο στη χώρα από την οποία ξεκίνησε. Σήμερα, με την ανάπτυξη του Διαδικτύου, όλος ο κόσμος έχει γίνει μια γειτονιά, οπότε οτιδήποτε κάνουμε στην Ελλάδα μπορούμε να το μεταφράσουμε και να το πουλήσουμε ως υπηρεσία και σε οποιαδήποτε γωνία του κόσμου. Ας δούμε, όμως, με ποιόν τρόπο λειτουργεί το επιχειρηματικό μοντέλο μιας τέτοιας επιχείρησης και από ποιές πηγές περιμένουμε να δούμε κέρδη. Το πιο απλό και βασικό μοντέλο είναι αυτό στο οποίο χρεώνεις απευθείας τον πελάτη σου για την υπηρεσία που έφτιαξες, είτε με την αρχική εγκατάσταση του application στη συσκευή του είτε με την εγγραφή για τη χρήση κάποιας υπηρεσίας. Ένα δεύτερο μοντέλο είναι αυτό που ονομάζουμε freemium (από τις λέξεις free και premium), όπου δίνεις μια αρχική δωρεάν (free) εκδοχή της εφαρμογής ή της υπηρεσίας στον χρήστη, και του δίνεις την επιλογή, εφόσον μείνει ικανοποιημένος από το προϊόν, έπειτα να αγοράσει την premium εκδοχή που του ξεκλειδώνει τις πλήρεις δυνατότητες της υπηρεσίας. Το τρίτο και εντελώς διαφορετικό μοντέλο είναι το εντελώς δωρεάν, στο οποίο δεν ζητάς ποτέ χρήματα ή συνδρομή από τον χρήστη σου αλλά έχεις ως μοναδικό σου σκοπό να μεγαλώσεις όσο το δυνατόν περισσότερο την κοινότητα των χρηστών, να δημιουργήσεις έναν θόρυβο γύρω από το όνομά σου, να σε χρησιμοποιούν τόσοι πολλοί που πλέον τα δεδομένα σου να έχουν αξία. Ο στόχος του τελευταίου μοντέλου είναι είτε να γίνει ένα “καλό exit”, δηλαδή αυτοί που το έφτιαξαν να το πουλήσουν σε υψηλή τιμή σε έναν από τους leaders της αγοράς, είτε να μπουν κάποιοι μεγάλοι επενδυτές και να φέρουν κεφάλαια ώστε να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο η κοινότητα των χρηστών σου έτσι ώστε τα δεδομένα τους να έχουν εμπορική αξία για διαφήμιση ή για έρευνες αγοράς από τις εταιρείες που έχουν επενδύσει πάνω σου. Για να δώσουμε ένα πρακτικό παράδειγμα: εάν κάποιος φτιάξει μια εφαρμογή για ποδηλάτες η οποία να καταγράφει τις διαδρομές και τις επιδόσεις του κάθε ποδηλάτη, αυτό έχει αξία εφόσον καταφέρει να μαζέψει αρκετούς ποδηλάτες και σε αρκετές διαφορετικές γεωγραφικές θέσεις, εάν, για παράδειγμα, μαζέψει 1 εκατομμύριο ποδηλάτες στην Ελλάδα και 10 εκ. ποδηλάτες στην Αμερική. Εάν φτάσει κανείς σε αυτό το επίπεδο, τότε πλέον τα δεδομένα του έχουν μεγάλη αξία για μια εταιρεία που φτιάχνει ποδήλατα, αθλητικά συμπληρώματα διατροφής ή οτιδήποτε άλλο σχετικό, γιατί αυτή η εταιρεία θα μπορεί να παρακολουθεί τις συνήθειες των υποψηφίων πελατών της και να έχει πολύ καλή ενημέρωση για θέματα όπως πού θα ανοίξει καταστήματα, πού θα εστιάσει στη διαφήμισή της κ.λπ. Φυσικά, η μεγάλη δυσκολία είναι να καταφέρεις να μεγαλώσεις την κοινότητά σου σε τέτοιο σημείο που να έχει πλέον ουσιαστική αξία, κάτι που απαιτεί αρκετή διαφήμιση αλλά έχει να αντιμετωπίσει και τον ανταγωνισμό από αρκετούς ακόμα που είχαν παρόμοιες ιδέες και στοχεύουν στην ίδια αγορά. Επειδή είναι σχεδόν αδύνατον να έχεις κάποια ιδέα που να είναι εντελώς μοναδική, η δυσκολία σε κάθε δημιουργική ομάδα που αναπτύσσει ένα νέο application ή μια νέα web πλατφόρμα είναι να βρεί το σημείο που θα την διαφοροποιήσει, αυτό που θα είναι το winning point και θα της δώσει το προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού. Ο χώρος των pets θεωρώ ότι έχει πολλά περιθώρια για τέτοιου είδους δραστηριότητα, και ως web developer αλλά και ως ιδιοκτήτης σκύλου ήδη δραστηριοποιούμαι σε δύο τέτοια startups: το ένα είναι το www.keeppet.gr, μια πλατφόρμα που φέρνει σε επαφή τους ιδιοκτήτες σκύλων που φεύγουν για ολιγοήμερες διακοπές με κάποιους επίσης ζωόφιλους και ήδη ιδιοκτήτες ζώων οι οποίοι προσφέρονται, έναντι κάποιας μικρής αμοιβής που καλύπτει τα έξοδά τους, να φιλοξενήσουν έναν σκύλο στον χώρο τους. Η ιδέα είναι ότι ο ιδιοκτήτης του σκύλου θα έχει περισσότερη εμπιστοσύνη σε μια “οικογενειακού τύπου” φιλοξενία, για την οποία θα υπάρχουν ήδη φωτογραφίες, βίντεο, πληροφορίες, βαθμολογίες και σχόλια από άλλους χρήστες της ίδιας πλατφόρμας, παρά σε ένα απρόσωπο ξενοδοχείο σκύλων ή κάποια άλλη λύση ανάγκης. Κάποιες παρόμοιες πλατφόρμες έχουν ήδη δοκιμαστεί στην Αμερική και έχει διαπιστωθεί ότι λειτουργούν-εμείς δεν αντιγράφουμε, σχεδιάζουμε από την αρχή κάτι εντελώς δικό μας, όμως ήδη γνωρίζουμε ότι η βάση της ιδέας , δουλεύει. Το δεύτερο startup με το οποίο ασχολούμαι εδώ και έναν χρόνο είναι μια εφαρμογή για κινητά που ονομάζεται dogsquare, ένα social app για σκύλους που λειτουργεί φέρνοντας σε επαφή ιδιοκτήτες σκύλων που ζουν στην ίδια περιοχή και θέλουν να πηγαίνουν βόλτες μαζί τα σκυλιά τους, ενώ έχει και επιπλέον λειτουργίες όπως η καταγραφή της ενέργειας που κατανάλωσε ο σκύλος στη βόλτα του (ώστε να διαπιστώνουμε εάν είναι σωστά ισοζυγισμένη η άσκηση και η διατροφή του). Σε όλες αυτές τις επιχειρηματικές ιδέες νέου τύπου, είναι πολύ σημαντικό να καταλάβει κανείς ότι η λογική όλων αυτών των επιχειρηματικών μοντέλων δεν είναι το γρήγορο κέρδος αλλά το γρήγορο growth, η ανάπτυξη δηλαδή της πλατφόρμας και η μεγάλη διεύρυνση της κοινότητας. Αυτός είναι και ο λόγος που το αντίτιμο σε όλες αυτές τις δραστηριότητες (είτε το κόστος κάποιου application είτε το ποσοστό επί της συναλλαγής που χρεώνεται σε περιπτώσεις όπως η δική μας) είναι πάρα πολύ μικρό, έτσι ώστε να μην αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τον πελάτη μας. Για να το πούμε απλά, όλοι όσοι εμπλεκόμαστε σε αυτού του είδους τις επιχειρήσεις, θα προτιμούσαμε να έχουμε μέχρι το τέλος του χρόνου 1 εκατομμύριο συνδρομητές και να χρεώνουμε το 0,1% από κάθε συναλλαγή, παρά να έχουμε χίλιους συνδρομητές και να παίρνουμε το 70% της συναλλαγής. Το γρήγορο κέρδος έχει πολύ κοντινή ημερομηνία λήξης, ενώ η πραγματική δύναμη μιας νέας ιδέας είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πελατειακή βάση-αυτό, είναι, άλλωστε και το διαβατήριο που θα σου δώσει τη δυνατότητα για ανάπτυξη έξω από τα σύνορα της πατρίδας σου.

Share :-
Categories: